Manifestatie2025

IMG_1991

Samen bouwen aan inclusief onderwijs

Hoe zorgen we ervoor dat alle leerlingen kunnen floreren, ongeacht hun achtergrond of ondersteuningsbehoefte? Die centrale vraag stond op 2 oktober centraal tijdens onze inspirerende manifestatie, georganiseerd ter gelegenheid van het nieuwe ondersteuningsplan 2025–2029. Voor deze bijzondere bijeenkomst kozen we een locatie die naadloos aansluit bij onze missie: het Museon-Omniversum in Den Haag – een plek waar leren, duurzaamheid en verwondering samenkomen.

Een vliegende start

De dag werd energiek geopend door Roos Hogenkamp en dagvoorzitter Bregje van den Berg, gevolgd door een kort en krachtig interview met Roos Hogenkamp en Irene van Harten van Samenwerkingsverband SPPOH. Zij benadrukten de noodzaak van samenwerking in de doorgaande lijn van primair naar voortgezet onderwijs: “De leerlingen van vandaag zijn de brugklassers van morgen.”

 

Inspiratie en lef

De ochtend werd verrijkt door een indrukwekkende keynote van Amin Asad, gevolgd door het persoonlijke en ontwapenende verhaal van Joshua, die de zaal wist te raken én aan het lachen kreeg. Ook Tjarda Struik, burgemeester van Leiderdorp en blindfluencer, leverde een waardevolle bijdrage met haar digitale videoboodschap over inclusie in het onderwijs. Een hoogtepunt was het interactieve interview met de wethouders Hilbert Bredemeijer, Jeffrey Keus en Larissa Bentvelzen, die zich vol overgave lieten ondervragen door leerlingen tijdens onze eigen versie van De Slimste Mens. Hun betrokkenheid en scherpe antwoorden gaven nieuwe inzichten en motivatie.

 

Verdieping in workshops

In de middag volgden acht inhoudelijke workshops verspreid door het museum, waarin actuele thema’s werden uitgediept. Leerlingen van het OPDC en Maris College begeleidden deelnemers door de ruimtes en zorgden voor verbinding. De workshops behandelden onder meer:

  • Zorg, veiligheid en onderwijs (ZVHH): samenwerking bij complexe casussen.
  • Paradigmashift naar aanwezigheid (René Halberstadt): van verzuimbeleid naar verbinding.
  • Inclusief onderwijs: ideologie of wetenschap? (Beno Schraepen): onderbouwing vanuit praktijk en theorie.
  • Internationaal inclusief onderwijs & wereldburgerschap (Lem van Eupen): voorbeelden uit Erasmus+.
  • Contact maken met moeilijk bereikbare ouders (NEXT ST3P): vertrouwen opbouwen in kwetsbare situaties.
  • Jongeren en de straatgame (Clide, NEXT ST3P): inzicht in gedrag en motivatie.
  • Traject-op-Maat (TOM): handreiking voor effectieve ondersteuning binnen school.
  • De toekomst als motor (De Veranderkamer): motivatie via toekomstgericht werken.

 

 

Een spetterend slotstuk

De dag werd afgesloten met een krachtig debat tussen bestuurders (Jeroen Bos, Johan van Dam, Judith Rook, Leonie Drabbe-van Rijn) en leerlingen van Dalton Den Haag en Gymnasium Novum, geleid door debatleider Daan Verhoeven. Een afsluiter vol lef, scherpe inzichten en onderlinge uitdaging.

 

 

Wat nemen we mee?

Inclusief onderwijs vraagt om een gezamenlijke beweging. Het vraagt om het voeren van eerlijke gesprekken, het omarmen van andere perspectieven en het centraal stellen van de stem van leerlingen. De manifestatie liet zien dat we als netwerk – van leerlingen tot bestuurders – al in beweging zijn. En dat we de juiste energie en inzichten in huis hebben om dit samen te realiseren.

 

Dank aan alle deelnemers, sprekers en leerlingen voor jullie betrokkenheid, inspiratie en inzet. Samen maken we het verschil.

Inspirerende bijlages

Presentatie: De toekomstkamer

Jongeren laten ontdekken wie zij willen zijn. De route via de toekomst.

Sessie van Sasja Dirkse en Angela Talen.

Meer weten?

 

Wil jij meer weten over ons Ondersteuningsplan? Bezoek dan de pagina waarin we onze plannen kort uitleggen.