Werkconferentie

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

"Kijk naar mij op dit moment"

Op 4 maart stond er een belangrijke vraag centraal: Hoe behouden we leerlingen binnen de VO-school door beter in te spelen op hun behoeften en context? Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig, maar tijdens onze werkconferentie kwamen onderwijsprofessionals, jeugdhulpverleners en experts samen om stap voor stap oplossingen te vinden. Want wanneer jongeren met complexe ondersteuningsvragen dreigen uit te vallen, is het essentieel dat we als netwerk onze krachten bundelen en gezamenlijk in actie komen.

Praatplaat Werkconferentie 2025
Praatplaat Werkconferentie 2025

De conferentie werd georganiseerd in samenwerking met SWV VO Delflanden, SWV VO Westland en SWV Zoetermeer. Het was een dag van dialoog, waarin we ons niet alleen richtten op wat er misgaat, maar vooral op wat er wel werkt en wat we morgen al kunnen veranderen. De werkconferentie stond in het teken van de af- en ombouw van de gesloten jeugdhulp, oftewel JeugdzorgPlus. De JeugdzorgPlus en de bijbehorende instellingsscholen ondergaan een significante transformatie die invloed heeft op de manier waarop het onderwijs wordt aangeboden aan jongeren die tijdelijk in de JeugdzorgPlus verblijven. In verschillende workshops werd aandacht besteed aan hoe onderwijsprofessionals leerlingen kunnen behouden op het VO door beter in te spelen op de context en behoefte van de leerling.

 

Wat kun jij doen?

  • Zie, hoor, en begrijp jongeren zoals ze nú zijn, heb geen verwachtingen of oordelen op basis van oude dossiers van een leerling;
  • Ga in gesprek met jongeren en luister naar wat ze prettig vinden;
  • Kijk anders naar gedrag, probeer de ander echt te begrijpen en ondersteun daarmee effectiever;
  • Geef jongeren de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen nemen;
  • Stop met het zien van problemen en oplossingen rondom leerlingen. Problematiseer niet, maar normaliseer;
  • Start met meer openheid in je klas waarbij je als docent in plaats van escalatie (de klas uitzetten) de klas vanuit oprechtheid je dilemma als docent voorlegt;
  • Creëer een veilige leeromgeving voor álle leerlingen;
  • Biedt begeleiding op maat binnen de schoolcontext, bijvoorbeeld met een Traject-Op-Maat voorziening;
  • Een blik op de toekomst: kijken naar de toekomst in behapbare stapjes helpt voor een open en positief gesprek waarbij de jongeren zich gezien- en eigenaar voelen;
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inspirerende bijlages

Praatplaat

In de praatplaat zijn de take-aways van de werkconferentie samengevat

Lezing: Meervoudig perspectiefnemen

Door meervoudig perspectief nemen krijg je scherper inzicht in wat er speelt en ontdek je hoe je effectiever kunt handelen in complexe situaties.

Openingslezing van Astrid Ottenheym-Vliegen.

Workshop: Mentor Bijdehand

In deze workshop maak je voor je eigen school een start met het ontwikkelen van een mentorenhandboek.

Sessie van Fatima Anahnah en Fatima Belarbi.

Werkboek Mentor BIjdehand

Eerste opzet gemaakt voor het mentorenhandboek uit de sessie van Fatima Anahnah en Fatima Belarbi.

Workshop: De-escaleren werken en houden van regie

Leer wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen, én hoe je de verantwoordelijkheid voor wat er speelt, kunt delen met je leerlingen.

Sessie van Marcel van Herpen.

Workshop: De toekomstkamer

Jongeren laten ontdekken wie zij willen zijn. De route via de toekomst.

Sessie van Sasja Dirkse en Angela Talen.

Workshop: zie gedrag door meerdere brillen

Leer je hoe je gedrag niet alleen vanuit jouw eigen perspectief bekijkt, maar ook door de ogen van de jongere, collega’s en de bredere omgeving.

Sessie van Astrid Ottenheym-Vliegen.

Workshop: trajectgroepen

Leer meer over trajectgroepen: een specialistische vorm van extra ondersteuning op de reguliere school.

Sessie van Robyn Maas en Cissy Canninga.

Meer weten?

 

Wil jij meer weten over de af-en ombouw van JeugdZorgPlus? Bezoek dan de pagina van Onderwijscoalitie Zuid-West.