Ons Ondersteuningsplan in het kort!
Voorwoord
Onderwijs gaat over de toekomst. In de regio Haaglanden zetten we ons daarom samen met scholen, gemeenten en andere partners elke dag in om goed onderwijs te bieden aan álle leerlingen – zo dichtbij huis en zo gewoon mogelijk.
Tegelijk is het werken in onderwijs en jeugdhulp niet makkelijk. Er zijn tekorten aan personeel en de regio is groot en complex. Toch hebben we, ondanks die uitdagingen, mooie stappen gezet. Het onderwijsaanbod is beter geworden en steeds vaker lukt het om samen met de omgeving passend onderwijs te bieden, in plaats van losse oplossingen per leerling.
Voor de komende jaren trekken de twee samenwerkingsverbanden in onze regio – SPPOH (po) en SWVZHW (vo) – samen op. We hebben ieder een eigen ondersteuningsplan, maar met dezelfde richting en doelen. We willen verder bouwen aan inclusief onderwijs, waarin alle leerlingen samen leren en zich kunnen ontwikkelen.
Dat bereiken we alleen door samen te werken. Met scholen, besturen, jeugdhulp, zorg, gemeenten en anderen. We nodigen iedereen uit om mee te doen – in overleg, in ontmoeting, in actie. Want elke stap telt. Alleen samen maken we het verschil. Samen de schouders eronder: voor alle kinderen en jongeren!
Roos Hogenkamp - directeur-bestuurder SWVZHW
Irene van Harten - directeur-bestuurder SPPOH
In het kort
Ons samenwerkingsverband
SWVZHW is een samenwerkingsverband waarin alle door de overheid gefinancierde reguliere en gespecialiseerde scholen in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk samenwerken richting inclusief onderwijs. Dit doen we niet alleen, maar samen: ouders, jeugdhulp, gemeenten, scholen en schoolbesturen spelen een essentiële rol in het ondersteunen van leerlingen. De rolverdeling is helder: scholen regisseren, het samenwerkingsverband faciliteert. Dat betekent dat scholen de eerste verantwoordelijkheid dragen voor het onderwijs en de ondersteuning van leerlingen, terwijl SWVZHW ondersteunt met expertise, middelen en verbinding met de juiste partners.
Van passend naar inclusief
De overheid heeft het onderwijsveld en daarmee ons de opdracht gegeven in 2035 “inclusief” te zijn. Inclusief onderwijs betekent: alle leerlingen horen erbij.
Ook als ze extra hulp nodig hebben. Ze gaan samen naar school, volgen samen lessen en leren met én van elkaar. Ze maken deel uit van de groep. Dat is het uitgangspunt van inclusief onderwijs. Daarbij zoeken we niet langer naar een plek voor het kind, maar kijken we hoe de school zélf de juiste ondersteuning kan bieden.
Oftewel:
- Niet: de leerling past zich aan het systeem aan
- Maar: de school en omgeving passen zich aan tov de leerling aan
De overheid heeft ons de opdracht gegeven: in 2035 moet het onderwijs in Nederland inclusief zijn.
Dat betekent:
- Onderwijs dicht bij huis
- Gelijkwaardige kansen voor álle leerlingen
- Een veilige en toegankelijke leeromgeving
- Samen leren, samen ontwikkelen, samen groeien
Het doel? Een school in de buurt waar álle jongeren welkom zijn en waar iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt.
Onze route naar inclusief onderwijs
Wij streven naar een toekomst waarin alle kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen en een rol van betekenis spelen in de samenleving. Inclusie is voor ons geen methode, maar een mindset: het vraagt om een fundamentele overtuiging dat iedereen recht heeft op goed onderwijs en dat we samen verantwoordelijk zijn voor een leeromgeving waarin alle kinderen zich gewaardeerd en gezien voelen. En daarmee leggen we de basis voor de inclusieve samenleving van morgen, waarin vrijwel alle leerlingen van nu hun plek vinden en van betekenis kunnen zijn. We kunnen onze droom alleen realiseren wanneer ons onderwijs diversiteit omarmt als een kracht. Afgeleid van onze droom, waarvan de realisatie deels buiten de invloedssfeer en onze verantwoordelijkheid ligt, hebben we 3 hoofddoelen doelen geformuleerd:
Inclusieve school
Het gaat er niet om wat leerlingen nodig hebben om erbij te kunnen horen, maar om wat leerkrachten en andere professionals kunnen doen om de leerlingen erbij te laten horen. Onderwijs, jeugdhulp en andere partners werken samen in de school en kennen de leerlingen.
Inclusieve samenwerking tussen scholen
Scholen in de wijk zetten de deuren voor elkaar open en helpen elkaar. Iedereen met een gedeelde visie samen, zo worden nieuwe wegen gevonden om leerlingen binnen het reguliere onderwijs te ondersteunen. Regulier onderwijs, jeugdhulporganisaties en experts uit speciaal onderwijs staan dichter bij elkaar.
Inclusief Haaglanden
Samen met gemeenten, jeugdhulp en andere netwerkpartners verminderen we belemmeringen in regelgeving en financiering. Vanuit een gedeelde visie en wederzijds vertrouwen werken we samen aan het onderwijs-zorg continuum.
Higlight: Traject-op-Maat
Als onderdeel van ons nieuwe ondersteuningsplan willen we als stap richting de Inclusieve School alle scholen ondersteunen bij het vormgeven van een Traject op Maat-voorziening. Deze voorziening is bedoeld om enerzijds meer leerlingen met een ondersteuningsbehoefte binnen de context van de school te kunnen behouden en anderzijds leraren te ontlasten en te versterken. Een projectgroep met daarin o.a. experts uit het vso, OPDC en het team adviseurs werkt uit welke aspecten voorwaardelijk zijn om dit succesvol vorm te geven en te implementeren.
Eén van de aspecten zal zijn dat we recht willen doen aan de diversiteit van onze scholen door aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de school. Een ander aspect is dat deze voorzieningen duurzaam neergezet worden. In tijden van arbeidsmarkt krapte en bezuinigingen is het cruciaal dat middelen meerjarig ingezet kunnen worden.
Met welke schoolbesturen werken wij samen?
Hoe verder?
Op basis van ons nieuwe ondersteuningsplan pakken we als eerste de onderstaande acties op:
- Adviseren richting inclusieve ondersteuningsstructuur
- Aansluiting po-vo faciliteren
- Vormgeven van zorgplicht
- Samenwerken met- en inzetten van Jeugdhulp
- Jaarplan Inclusief Onderwijs
- Traject Op Maat-voorziening
- Vso-vo combinaties
- Ambulante inzet van het OPDC en het vso
- Specialistische ondersteuning binnen scholen
- Creëren van alternatieve onderwijsvoorzieningen
- Voorkomen van thuiszitters & Verminderen van thuiszitters





